Nový úsek dálnice D4 se chystá na první zimu: šest sypačů, tisíce tun soli a nonstop dohled

Foto: Via Salis

PŘÍBRAMSKO/PÍSECKO – Šest moderních sypačů, 2000 tun soli a sedmnáctičlenná pohotovostní četa – to je zimní výbava, se kterou vstupuje do sezóny společnost Via Salis Operations, zajišťující údržbu dostavěné části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Zimní režim na všech českých dálnicích oficiálně začíná 1. listopadu a potrvá do konce března.

„Samozřejmě, že jsme připraveni zasáhnout i mimo toto období, protože nečekané sněžení může přijít třeba i v dubnu. Od listopadu ale startuje doba nepřetržitého sledování povětrnostních podmínek,“ uvedl manažer provozu a údržby Via Salis Operations Ondřej Vašek.

Každý den projede po novém úseku D4 v průměru 17 tisíc vozidel. O bezpečnost provozu se stará systém deseti meteostanic a dálniční dohledové centrum s proměnlivým dopravním značením, které dokáže v reálném čase upozornit řidiče na náledí nebo sněžení. Dispečeři mají k dispozici také kamery a jsou ve spojení se všemi posádkami sypačů.

V rámci dlouhodobého sledování počasí využívá Via Salis Operations speciální předpovědní model vytvořený přímo pro dálnici D4. Podle jeho výstupů firma vyhlašuje různé stupně pohotovosti a rozhoduje o preventivních posypech. Platí přitom pravidlo, že komunikace musí být čistá nejpozději dvě hodiny po skončení sněžení.

K dispozici je 2000 tun posypové soli a technologie pro výrobu solanky s kapacitou 40 m³. Sypače jsou vybaveny zásobníky na sůl i solanku, která zlepšuje přilnavost materiálu k vozovce a zabraňuje jeho rozfoukání větrem. V jednom z vozidel bude testována nová technologie ThermoLogic od společnosti Aebi Schmidt, která automaticky přizpůsobuje dávkování soli podle teploty povrchu vozovky.

„Díky přesnému dávkování bychom měli uspořit až 30 procent soli, což znamená výrazné snížení zátěže pro životní prostředí. Pokud se účinnost potvrdí v provozu, zvažujeme nasazení této technologie i na dalších vozech,“ dodal Ondřej Vašek.

Letos půjde o první zimní sezónu, kterou Via Salis Operations zajišťuje kompletně od převzetí dálnice do své správy k 1. lednu 2025. Mateřská společnost VINCI Highways spravuje po celém světě více než 3000 kilometrů dálnic a díky tomu může český tým čerpat z mezinárodních zkušeností a školení zahraničních odborníků.

Komentáře