PŘÍBRAM/PRAHA – Letní prázdniny právě začaly a rodiče často hledají inspiraci, kam s dětmi na výlet. Jedním z originálních tipů může být návštěva výstavy Večerníček slaví 60 let, která právě probíhá v prostorách Strahovského kláštera v Praze. Výstava nabízí nejen nostalgii pro dospělé, ale i zábavu a interaktivní zážitky pro nejmenší návštěvníky.
Zajímavostí navíc je, že animovaná znělka, kterou každý Večerníček začíná, má své kořeny právě v Příbrami. Jejím režisérem byl příbramský rodák Václav Bedřich, jeden z nejvýznamnějších tvůrců české animace. Právě on natočil před 60 lety dnes už legendární znělku s klanícím se chlapečkem a pozdravem „Dobrý večer“. Ta je nejstarší televizní znělkou na světě.
Výstava nabízí pohled do světa dětské fantazie i české animace
Výstava k 60. výročí Večerníčku představuje bohatý svět večerních pohádek, které doprovázejí dětské diváky již od roku 1965. K vidění jsou originální výtvarné návrhy, loutky, kulisy i fotografie z natáčení. Nechybí ani legendární postavy jako Rumcajs, Maxipes Fík, Dášeňka nebo víla Amálka.
Interaktivní prvky výstavy děti vtáhnou do pohádkového světa a dospělí si připomenou večery svého dětství. Výstava potrvá až do 30. září a koná se denně od 9 do 17 hodin v areálu Strahovského kláštera. O víkendech jsou navíc připraveny tvořivé dílničky pro děti.

Večerníček má příbramskou stopu
Večerníček není jen televizní pořad – je to kulturní fenomén, kterého se dotkla i Příbram. Jeho režisér Václav Bedřich se narodil roku 1918 právě zde, v Ondrákově ulici pod Svatou Horou. V roce 2021 byla na jeho rodném domě odhalena pamětní deska. „Ode dneška si vždy, když se budu se synem dívat na večerní pohádku, vzpomenu, že člověk, který stojí za znělkou Večerníčka a podepsal se pod řadu krásných příběhů, se narodil u nás v Příbrami,“ uvedl tehdy starosta Jan Konvalinka. Bedřich režíroval desítky večerníčků, například Bob a Bobek, Maxipes Fík, Pohádky ovčí babičky nebo Říkání o víle Amálce, který také sám výtvarně ztvárnil.

Příbram se dokonce pokusila uspořádat vlastní Festival Večerníčku. Ten však skončil po prvním ročníku na složitém vyjednávání autorských práv. „U některých pohádek bylo složité dohledat všechny vlastníky práv, takže se festival dál konat nemohl,“ vzpomíná ředitel divadla Petr Bednář.
