PŘÍBRAM – Příbramské školy digitalizují družinu. O dětech budou mít naprostý přehled, takže už nebudou moci odejít s cizím člověkem. Tomu má v družinách pomoci speciální digitalizační systém BELLhop. Ve Středočeském kraji již funguje na 28 školách. V Příbrami pak funguje na ZŠ Školní a od zaří jej zavede i ZŠ Jiráskovy sady.
Výhodou digitalizačního systému je, že poskytuje okamžitý přehled o dění ve školní družině. „Po příchodu dětí do družiny vychovatel zaeviduje, které děti se zde nachází. V aplikaci následně vyskočí upozornění ve chvíli, kdy do školy dorazí rodič s příslušným čipem, případně v okamžiku, kdy má dítě určený samostatný odchod domů,“ vysvětluje Jan Šulák, bývalý učitel informatiky na základní škole, který u zrodu systému stál.
Vychovateli pak stačí pouze kliknout a potvrdit tak propuštění konkrétního dítěte. „Už se nemůže stát, že se do budovy dostane někdo cizí. Rodič, který přijde, jen přiloží čip a na dítě počká venku. Systém je přehledný, takže přesně víme, s kým a v kolik hodin dítě odešlo,“ říká Klára Karlíková, ředitelka ZŠ Příbram VIII. Ta BELLhop používá již zhruba rok a půl. Systém podle ředitelky zjednodušuje například i slučování jednotlivých oddělení družiny v pozdějších hodinách.
Od začátku nového školního roku bude systém zavádět také základní škola v Jiráskových sadech. Ředitelka Šárka Jendruščáková si od něj slibuje především efektivnější chod školní družiny a lepší přehled o denních aktivitách dětí. „Dosud jsme využívali klasický docházkový list. Předání dětí rodičům pak zajišťovala vrátná, která se nyní bude moci soustředit na jiné aktivity. Díky odlehčení administrativy budou mít méně práce také vychovatelky v družině, které se tak budou moci věnovat přípravě programu pro děti,“ říká. Podotýká také, že s nárůstem žáků z rozvedených rodin se v poslední době zhoršuje přehled o tom, kdo má pravomoc je vyzvedávat. To by měla vyřešit právě digitalizace.
Digitalizace školních družin však pomáhá i při vzdělávání, rozvoji a výchově dětí. Součástí systému je i zaznamenávání aktivit, které vychovatelé s dětmi v průběhu dne dělali. Vychovatelé v něm mají zase uložený dlouhodobý vzdělávací plán, podle kterého se můžou řídit.
Na Příbramsku digitální systém v družině kromě ZŠ Školní v Příbrami využívá i škola v Novém Kníně. Od zaří bude kromě školy v Jiráskových sadech spuštěný také na zakládní škole v Milíně.