Jan Konvalinka: Se zdražením jízdného nesouhlasím, v Příbrami ho následovat nebudeme

PŘÍBRAM – Poměrně negativní reakce veřejnosti vyvolala zpráva vedení Středočeského kraje o chystaném zdražení jízdného ve veřejné dopravě od začátku příštího roku. Změny se dotknou i cestujících z Příbramska.

Vedení kraje argumentuje tím, že výdaje na veřejnou dopravu v příštím roce přesáhnou 5,2 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o více než 13 %. Naopak tržby z jízdného klesají – letos pokrývají jen necelých 30 % nákladů.

Návrh počítá s rozdílnými cenami podle formy nákupu. Papírové jízdenky zdraží více než elektronické – o 30 %, resp. 20 %. Kraj tím chce motivovat obyvatele k využívání digitálních kanálů, jako je mobilní aplikace PID Lítačka.

„Současný tarif už tuto realitu neodráží. Pokud chceme nadále obnovovat vozidla, zavádět bezemisní technologie a rozvíjet infrastrukturu, musíme přistoupit k úpravě jízdného,“ vysvětluje důvody zvýšení cen radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký (STAN). Zvýšení by mělo kraji přinést až 375 milionů korun ročně, což by pomohlo udržet podíl výnosů na nákladech kolem 35 %.

Petr Borecký (druhý zleva).

Zcela opačný názor zastává příbramský starosta Jan Konvalinka (ANO), který je zároveň krajským zastupitelem. „I přes argumentaci vysokými náklady vnímám tento záměr jako krok špatným směrem. Na jednu stranu chceme, aby lidé více využívali hromadnou dopravu, a na druhou stranu ji zdražujeme? To podle mě není správně, navíc to zdražení je markantní,“ míní Konvalinka.

Příbram s PIDem spolupracuje i na úrovni městské hromadné dopravy (MHD), nicméně podle vedení města se tam cestující zdražení obávat nemusí. „Jako město máme smlouvu s Arrivou, kde platíme za jízdní výkon podle ujetých kilometrů. Ročně je to zhruba osm set tisíc kilometrů a cenu jízdného jsme v tomto volebním období mírně upravili, protože se nezměnila od roku 2012,“ dodává místostarosta Vladimír Karpíšek (ANO) s tím, že město stále ročně na veřejnou dopravu doplácí přibližně 55 milionů korun. Podle něj je tato částka důležitá, protože umožňuje nabídnout obyvatelům alternativu k individuální automobilové dopravě.

Zda se nakonec jízdné ve středních Čechách opravdu zdraží, rozhodne středočeské krajské zastupitelstvo. Následně návrh projedná i hlavní město Praha jako partner v systému PID. „Nicméně my ho v příbramské MHD kopírovat nebudeme,“ ujišťuje veřejnost příbramský starosta Jan Konvalinka.

Vedení města Příbram. Zleva: místostarosta Vladimír Karpíšek a starosta Jan Konvalinka.

Komentáře