Názory v rubrice „Váš názor“ se nemusí shodovat s názory redakce.
PŘÍBRAM – Zastupitel Václav Dvořák se za letošním posledním zasedáním městského zastupitelstva.
Prosincové zastupitelstvo mělo jako hlavní bod projednání rozpočtu na rok 2026 a střednědobého výhledu rozpočtu (SVR) na 2027-28. I mimo tyto ekonomické body se na programu objevily další zajímavosti.
RM opakovaně předložila zastupitelům návrh, aby město prodalo v prospěch soudu pozemek dvora, který leží mezi budovou bývalé 2.ZŠ v Dlouhé ulici a soudem (ten jej využívá k parkování). Zastupitelé již jednou tento návrh zamítli (opozice a několik koaličních zastupitelů), neboť by se tím podstatně znehodnotila budova školy. Starosta hned v úvodu jednání stáhl bod s odůvodněním, že stát mění svůj přístup k těmto obchodům a již dvůr nechce. Můžeme jen spekulovat, co bylo pravým důvodem. Snad pomohla i protestní akce Spojenců na sociálních sítích proti tomuto poškození města.
Důležitým bodem bylo jednání o územním plánu, týkajícím se Fantovy louky (FL). Zastupitelé odsouhlasili práci na jeho změně, která více FL ochrání před necitlivou zástavbou tamních mokřadů. Při hlasování se několik koaličních zastupitelů zdrželo, proti hlasovali pánové Rotter (ANO) a Fuksa (ODS). Návrh byl odsouhlasen a FL má opět větší šanci na lepší budoucnost.
Ekonomické body začaly správně projednáváním plánu investic (PI) a SVR. Mohu pochválit, že vedení města zorganizovalo tzv. předjednání, na kterém místostarosta Karpíšek reagoval na dotazy zastupitelů. Na tomto předjednání i na samotném ZM jsem jak u PI, tak u SVR, kritizoval zejména to, že jsou zpracované jen na další dva roky. Připomněl jsem, jak mnohaletý je proces plánování a realizace investic. Reakcí RM bylo, že je splněna zákonná podmínka udělat SVR minimálně na 2 roky. To je pravda, ale zákon nerozlišuje mezi vesnicí a Prahou. Dvouletý horizont je vhodný pro Zapadlou Lhotu. Ne pro toho, kdo chce pracovat s určitým výhledem, kdo chce vidět dál, než na špičku nosu.
Příbram navíc čekají dvě hlavní investice: ČOV za asi 400 mil Kč, a bazén v odhadnuté ceně 350 mil Kč, který ale musí být následován dalšími obrovskými výdaji (např. rekonstrukce současného bazénu na sportovní halu). O obou těchto investicích se mluví přes 8 let, aniž by se koplo do země. Dle předloženého PI by město mělo v letech 2026 – 2028 zainvestovat asi 1,4 miliardy Kč (s pomocí úvěru), a v nejbližších následných letech další miliardu.
To, že to má být za cenu přiměřeně velkého úvěru, není problém. Potíž vidím v nestálosti plánových akcí, které se mění v průběhu roku několikrát, a to v řádu stovek milionů Kč. Další problém je v tom, že PI je udělán tzv. „na knop“, tedy bez rezervy. Máme naplánované investice na 6 let dopředu a nesmí se objevit nová potřeba – ale to je naprosto vyloučené. SVR predikuje budoucnost jen na 2 roky a vlastně schovává ty horší, které přijdou následně. RM nepostupuje plánovitě, mění priority, před budoucností strká hlavu do písku. Myslím, že dokážu další vývoj odhadnout: řada veřejně slibovaných investic se neudělá s odůvodněním, že se náhle zjistilo, že na to nejsou peníze. Tím se udrží úvěr (který je v řádu stamilionů na ČOV a bazén jistý) v přijatelné výši. A počítá se s tím, že volič má krátkou paměť, na nerealizované sliby si ani nevzpomene, budou mu stačit „chléb a hry“. Jako příklad veřejně prezentovaných slibů uvedu jeden ze září. Starosta se pochlubil: „připravujeme projekt výstavby nižších desítek bytů úpravou domů v majetku města“. Realizaci odhadl na rok 2027, v ceně okolo 90 mil. V PI ani SVR na to není ani koruna, ale mediálně to zapůsobilo skvěle.
U rozpočtu na 2026 zmíním dva momenty. Na listopadovém ZM jsme projednávali možnou výši dotací v rámci dotačních programů města (na sport, kulturu, sociální programy, hasiče…). RM před měsícem navrhla snížení příspěvků do všech programů o 15 % s odůvodněním, že nás čekají velké investice a je potřeba začít šetřit, řádně hospodařit (úspora měla činit asi 4 mil Kč). Úsměvné je již to, že potřeba začít řádně hospodařit přišla až v listopadu 2025. Zastupitelé tehdy návrh RM odmítli s tím, že neznáme celkové parametry rozpočtu na rok 2026, a že se rozhodneme až při rozhodování o rozpočtu. Pro tuto myšlenku nakonec v listopadu hlasovali všichni.
V navrhovaném rozpočtu se objevily částky dotací bez krácení. Na můj přímý dotaz starosta odvětil, že RM (po listopadovém ZM) zjistila, že se krátit nemusí. A pikantní příchuť tomu nasadil místostarosta Peterka, který navrhl, aby se naopak o 4 mil navýšily výdaje na dotace do vrcholového sportu. Na dotazy zastupitelů, proč ne do školství, na sociálno, na kulturu…, jsme srozumitelné odpovědi nedostali. Takže v listopadu snížení o 4 mil (musíme začít hospodařit), potom bez krácení (zjistili jsme že to není nutné), nakonec 4 mil navíc (ale jen někomu). Musím dodat, že u dotačních programů to nebude „dobře“ nikdy, vždy proti sobě půjdou dobré argumenty. Ta zmatečnost a neprůhlednost v rozhodování je ale hrozná. To je vidět v celém počínání naší RM.
Druhou věcí, kterou zmíním, je velké snížení provozních příspěvků příspěvkovým organizacím (PO). Když si vezmu čísla, se kterými argumentovala RM v březnu (poslední aktualizace SVR), a která jsme dostali nyní, tak se PO (bez škol) sníží na rok 2026 příspěvky o 42 mil. Nemám nic proti šetření. Má ale být promyšlené a soustavné. Skokové snížení příspěvků svědčí o jediném: buď v minulosti RM řádně hospodaření PO neprověřovala, nebo se teď udělal plošný škrt s tím, že to „nějak vyjde“. A perličku k tomu na závěr. Na samotném městském úřadu se prý budou zvyšovat platy asi o 9 %. U PO se drasticky snižují příspěvky. Zeptal jsem se tedy, jaký mají mít vývoj platy u nich. Bylo mi sděleno, že se tam počítá s růstem platů o 7 %. Sice méně než u úředníků, ale budiž. Tak nechť si ředitelé a ekonomové PO toto prohlášení ze strany RM pamatují a umějí s ním argumentovat.
Václav Dvořák, zastupitel za Spojence







































































