Václav Dvořák: Postřehy z mimořádného zasedání zastupitelstva

Názory v rubrice „Váš názor“ se nemusí shodovat s názory redakce.

PŘÍBRAM – Zastupitel Václav Dvořák se ohlíží za mimořádným zářijovým zasedáním městského zastupitelstva.

Myslím, že je jen otázkou času, kdy se konání příbramských ZM zapíše do pelhřimovské knihy českých rekordů. Na tomto mimořádném zastupitelstvu byl sice na programu jediný řádný bod, ale probíral se 6 hodin. Tím bodem byl další osud příbramské vody.

Je nutný malý úvod. Příbramské trubky má pronajaté firma 1.SčV a.s. (patří skupině Veolia a tu vlastní Francouzi), která od občanů pro sebe vybírá vodné a stočné (V+S). Nájemní smlouva měla skončit 28.2.24. V dubnu 2022 se tehdejší ZM (vedené Janem Konvalinkou) jednohlasně, na doporučení poradenské firmy, rozhodlo vybrat nového nájemce ve výběrovém řízení. Problém ale zřejmě nastal, když se zjistilo, že nejlepší nabídku nepodala 1.SčV a nájemcem by se od 1.3.24 měl stát někdo jiný. Příbramská koalice společně s SPD na mimořádném ZM 18.12.23 odhlasovala zrušení výběrového řízení pod heslem: příbramská voda do našich rukou, peníze nemají téct do ciziny. Na toto ZM předložila RM materiály, na jejichž základě měl být vyhlášen vítěz výběrového řízení. Naprosto neočekávaně ale padl návrh výběrové řízení zrušit a tak si to koalice odhlasovala. Nebyl k tomu jediný podkladový materiál, žádný rozbor. Jen nedopustit, aby vyhrál někdo jiný, než 1.SčV.

Následně koalice prodloužila provozovatelskou smlouvu s 1.SčV do 15.12.24, což je mezní lhůta, kterou připouští zákon.  RM v červnu navrhla zastupitelům několik variant, kdy ve většině hrála dominantní roli 1.SčV. Zastupitelé k tomu logicky chtěli ekonomický rozbor, který chyběl. Ten dostali nyní, společně s tzv. term sheetem (TS), čili plánem dalšího společného postupu s 1.SčV.

TS zpracovaný najatými právníky, dle požadavků Veolie, a který RM navrhovala ke schválení, měl tyto nejzákladnější body:

  • SčV založí koncem 2024 novou prázdnou firmu, jejíž hodnota bude 100 tis.
  • SčV obratem prodá městu 60 % v této firmě za cenu 40 mil. Cena bude splácena postupně a nesplacená částka bude úročena roční sazbou téměř 7 %.
  • Veškeré manažerské řízení této firmy bude v rukou 1.SčV.
  • V této firmě bude jen 12 zaměstnanců (1.SčV jich má přes 150) a téměř veškeré služby bude odebírat od 1.SčV. Bude využívat majetek a know how 1.SčV.
  • Město této firmě pronajme trubky nejméně na 15 let a tato firma bude vybírat V+S.

Zastupitelé dostali k TS i ekonomický rozbor a na dálku byl k jednání ZM připojen jeho autor.

Asi jsem doposud nezažil významnější ZM, protože se jedná o obchod za miliardy. Tomu odpovídala moje argumentace. V první části jsem se snažil na základě materiálů, které jsme obdrželi, vysvětlit, že se nemá změnit pro město nic k lepšímu: opět pronajmeme někomu trubky (nyní až na 15 let), na chod této firmy bude mít pramalý vliv, a tato firma bude od občanů vybírat V+S. Jak ukážu následně, peníze i nadále potečou do Francie. V závěru svého prvního vystoupení jsem se otázal všech členů RM a zastupitelů za SPD, zda navržený model je to, co opravdu chtějí. Všichni radní sdělili, že ano, ale zastupitelé SPD vyjádřili silné pochybnosti.

Zásadnější bylo moje druhé vystoupení, věnované ekonomice navrhované varianty. Jsem si vědom, že nám předložený ekonomický rozbor i moje analýza tohoto rozboru je těžké téma. Proto jsem se snažil složité věci překládat do jednodušší formy a zároveň jsem žádal autora rozboru o odsouhlasení mých závěrů, aby bylo jasné, že si nevymýšlím. Zmíním zde jen hlavní závěry:

  • Byla nám modelována světlá budoucnost nové firmy, která ale nekoresponduje s veřejnými výsledky 1.SčV, která za poslední 4 roky dosáhla kumulativně ztrátu.
  • Tato firma bude mít při svém založení hodnotu 100 tis, ale město za 60 % podíl na ní (cena tedy 60 tis) má zaplatit Francouzům 40 mil! Tato absurdní cena byla nadiktována Francouzi, bez posudku. A protože má být placeno ve splátkách, tak úroky byly spočítány na 21 mil Kč. V součtu má město v průběhu 15 let vydat přes 60 mil.
  • Firma dosáhne ziskovosti jen díky zdražování vody. To má být jemně nad hranicí inflace (tomu rozumím), ale 2x dojde nadinflačnímu zdražení navíc: od roku 2025 o 2 % a od roku 2028 o 4 %. Rozbor přiznává, že toto zdražení je nutné, aby „potřebně vyšla ekonomika“. Tato zdražení nad úroveň předpokládané inflace dají dohromady za 15 let asi 110 mil Kč. Tyto peníze mají zaplatit občané Příbrami. A můžeme se ptát, kam tyto peníze potečou, viz dále.
  • Město má uhradit svůj dluh Francouzům z vytvořeného zisku (těch 60 mil). Když dostane město svůj podíl na zisku 60 mil, tak potom dostane 1.SčV za svůj 40 % podíl 40 mil a ty také asi odtečou do Francie. Závěr: těch 110 mil, které Příbramáci zaplatí za zdražení vody, odtečou téměř všechny do ciziny.

Nebudu dále unavovat ekonomikou, ale kdo chce pochopit, ten pochopil. Moje závěry v diskusi podpořili všichni opoziční zastupitelé. Ke konci únavného jednání vystoupilo také několik občanů. JUDr. Marek Dvořák připomněl zastupitelům, že by si měli být vědomi možné trestně-právní roviny svého rozhodování, protože se starají o svěřený majetek. A o ten by se měli starat lépe, než o majetek vlastní. Na jeho slova zaznělo od někoho z koaličních zastupitelů posměšné: už je to zase tady… Byla to zjevná narážka na kauzu Metrostavu a parkovacího domu u AN. Tehdy rovněž zaznělo toto varování a ZM potom neschválilo připlatit Metrostavu 14 mil nad úroveň smluvní ceny, jak nejdříve navrhovala RM.

 Po poslední přestávce RM navrhla zastupitelům o hodně jiná usnesení, než která původně prosazovala. Nicméně jedním z nich bylo pokračovat v cestě, jak městu velmi nevýhodně určoval TS. Toto usnesení díky zastupitelům opozice, SPD i Příbram 2030 nebylo přijato. RM bylo uloženo hledat cestu, jak by si mohlo svoji vodu spravovat skutečně samo. Bohužel je pravda, že vzhledem k tomu, že RM soustředila svoji aktivitu jen na spolupráci s 1.SčV, tak jí k tomu nezbývá mnoho času.

                                                                                 Václav Dvořák, zastupitel za Spojence

Komentáře