ROŽMITÁL POD TŘEMŠÍNEM – V rožmitálském zámsku se v sobotu 21. června odehraje výjimečná kulturně-historická událost. Při příležitosti Slavnosti královny Johanky zde bude uveden premiérový dokumentární film „Poslední cesta královny“, který přibližuje život a smrt jedné z nejvýznamnějších postav pozdního středověku – Johany z Rožmitálu, manželky krále Jiřího z Poděbrad.
„Letos 12. listopadu uplyne přesně 550 let od smrti královny Johany a stále kolem jejího odchodu panuje mnoho nejasností. To byl jeden z hlavních impulzů, proč jsme se pustili do tohoto projektu,“ vysvětluje Tomáš Belka, autor dokumentu a člen tvůrčí skupiny BRDNA, pod jejíž záštitou film vznikl.
Premiéra dokumentu je naplánována na sobotu 21. června v 11:00 a 16:00 v prostorách rožmitálského zámku. Dopolední projekce se symbolicky zúčastní i samotná královna Johana – samozřejmě v podání dobově oděné herečky. Již v pátek 20. června v 18:00 proběhne předpremiéra ve Společenském centru v Rožmitále, na kterou je vstupné dobrovolné.
Podle Belky se celý projekt zrodil z původní snahy vytvořit desetiminutovou reportáž, ale během příprav ambice vzrostly. „Během práce se ukázalo, že si téma zaslouží mnohem hlubší zpracování. Nakonec vznikl půlhodinový dokument, který v sobě spojuje historické pátrání, regionální spolupráci a audiovizuální výpověď,“ popisuje.
Na dokumentu spolupracovali nejen filmaři z BRDNY, ale také odborníci z Národního památkového ústavu, Archeologického ústavu ČR a Regionálního muzea Mělník, kde byla Johana původně pohřbena. „Podařilo se nám shromáždit a propojit řadu střípků, z nichž některé podle našich zjištění zatím nikdy nezazněly veřejně,“ říká Belka.

Dokument si klade za cíl nejen připomenout osobnost Johany z Rožmitálu, ale také otevřít diskusi o málo známých událostech a historických souvislostech spojených s jejím koncem života. Díky zapojení lokálních talentů a institucí má projekt silný komunitní rozměr.
„Byla to intenzivní, ale velmi obohacující práce. Věřím, že diváci si z projekce neodnesou jen nový pohled na královnu Johanu, ale i větší zájem o vlastní historii,“ uzavírá Tomáš Belka.
