STŘEDNÍ ČECHY – Na dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem začíná nová éra údržby asfaltu. Via Salis Operations zde nasazuje moderní mikrovlnnou technologii české firmy FUTTEC, která umožňuje rychlé a kvalitní opravy výtluků bez nutnosti velkých uzavírek.
Technologie, přezdívaná „mikrovlnný cestář“, zahřívá jak poškozený povrch vozovky, tak novou asfaltovou směs. Díky tomu se obě vrstvy spojí pevně a bez spár. „D4 je nová dálnice a v plném provozu není ani rok. Takže rozhodně neřešíme poškození způsobená stářím. Ale vozovka může utrpět například při dopravní nehodě. Mikrovlnná technologie nám umožní opravovat velmi rychle, celoročně, ve dne i v noci,“ uvedl manažer provozu a údržby Via Salis Operations Ondřej Vašek.

Oprava výtluku trvá jen několik desítek minut a díky absenci spár do asfaltu neproniká voda, která bývá nejčastější příčinou opětovného poškození. FUTTEC na takto provedené zásahy poskytuje i tříletou záruku.
Výhodou je také ekologický přístup – z výmolu se odstraňuje jen minimální množství starého materiálu, který se vrací do obalovny k recyklaci. Nová směs se připravuje v přesně potřebném množství, takže nevzniká žádný odpad.

Opravy lze provádět při teplotách od −10 do +40 °C, tedy i v zimě. „Můžeme tak všechny opravy provádět v souladu s koncesionářskou smlouvou, která nás zavazuje vady odstranit do 48 hodin od vzniku,“ doplnil Vašek. Mikrovlnná metoda se využije i v rámci preventivní údržby, která má prodloužit životnost vozovky na všech 48 kilometrech PPP úseku.
Podle zakladatele FUTTEC Jiřího Rušikvase se technologie již osvědčila po celé republice. „Na českých silnicích jsme opravili desítky tisíc výtluků. Téměř tři čtvrtiny z nich proběhly v noci bez uzavírek a 87 procent oprav zvládli silničáři do 60 minut,“ uvedl.
Nový postup tak slibuje méně omezení pro řidiče a rychlejší, kvalitnější i šetrnější údržbu jedné z nejdůležitějších dopravních tepen ve Středočeském kraji.






































































