Doprava ve městě Příbram kapitola 1: Poptávková doprava jako moderní řešení pro Příbram

Názory v rubrice „Váš názor“ se nemusí shodovat s názory redakce.

PŘÍBRAM – Prázdné autobusy, přeplněná parkoviště a lidé, kteří se do města bez auta nedostanou. Poptávková doprava může být cestou, jak odlehčit silnicím, snížit emise a propojit Příbram s okolím.

Město Příbram, stejně jako mnoho měst v Čechách, se snaží řešit narůstající dopravní potřeby, nedostatek parkovacích míst a dopravní zácpy exekutivním způsobem. Existuje však mnoho efektivnějších a nenásilných řešení. Mezi prvními je tzv. poptávková doprava, která vyjíždí jen tehdy, když je potřeba, a přizpůsobuje se skutečným potřebám obyvatel.

Všimli jste si někdy, že do satelitních obcí kolem Příbrami často jezdí autobus se dvěma či třemi cestujícími? Současně z těch samých obcí často chybí adekvátní dopravní dostupnost. Lidé, kterým nevyhovuje jízdní řád městské dopravy, raději usednou do auta a pojedou sami, což zatěžuje silnice a parkoviště.

Babička z Třebska potřebuje droždí. Autobus jí jede jen dvakrát denně, cesta z nádraží k Tesco je dlouhá, auto už nemá. Díky poptávkové dopravě by si jednoduše objednala spoj na konkrétní čas a mikrobus by ji vyzvedl přímo u návsi, cestou by přibral další cestující – studenty, rodiče s dětmi či pracovníky.

Taková cesta by byla pohodlná, levná a ekologická. Standardní městský autobus spotřebuje kolem 35 l nafty na 100 km a emituje cca 0,92 kg CO₂/km, zatímco minibus typu Mercedes‑Benz Vito jen 8–10 l/100 kmcca 0,2 kg CO₂/km. Cena Vito se pohybuje mezi 480 000–800 000 Kč u ojetin a přes 1 300 000 Kč za nové kusy.

Poptávková doprava odlehčuje komunikace, snižuje hluk, emise i opotřebení vozovek. Menší vozidla potřebují méně místa k parkování a zároveň zajišťují dostupnost pro lidi, kteří vlastní auto nemají.

Systém není konkurencí taxislužbám. Taxi poskytuje individuální přepravu, poptávková doprava je sdílená veřejná služba, která doplňuje mezery v dopravní síti a zajišťuje dostupnost tam, kde by taxi bylo příliš drahé nebo autobus nevyhovoval.

Díky poptávkové dopravě by občané Příbrami i okolních obcí mohli objevovat a využívat region, kam se jinak nedostanou.
Byly by odstraněny bariéry, rozšířila by se komunita města až do perimetru 10 km, což by jistě uvítali nejen občané ale i obchodníci a služby.

Jedná se o chytré, udržitelné a inkluzivní řešení, které by propojilo město s okolím, šetřilo by prostředky a zlepšovalo kvalitu života v celém regionu.

Podobné služby jsou běžné ve Skandinávii, ale i v Čechách (Říčany u Prahy, Milevsko).

Vít Kučera

Komentáře