V týdnu došlo ke dvě srážkám auta s chodcem, policie radí, jak tomu předejít

Ilustrační foto. Foto: Policie ČR

PŘÍBRAM – Tento týden došlo v Příbrami ke dvěma střetům osobních aut s chodci, kteří šli po přechodu. V obou případech skončila nehoda s poraněním lehčího charakteru. Jak se ukazuje, značná část účastníků silničního provozu nezná své povinnosti.

Nejprve osmapadesátiletý řidič přehlédl v ulici Edvarda Beneše jedenáctileté dítě jdoucí přes přechod. O pár hodin později pak třiadvacetiletý motorista v Husově ulici srazil jednašedesátiletého muže.  

Řidiči se musí neustále plně věnovat řízení a sledovat situaci v provozu. „Chodníky jsou také komunikace, a proto by měli motoristé sledovat i chování chodců na nich. Musí také umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít, nijak ho nesmí ohrozit či omezit. Proto se musí přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl vozidlo zastavit,“ připomíná hlavní zásady policejní komisařka Monika Schindlová.

Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem, totéž musí učinit nejen řidiči dalších aut jedoucích stejným směrem, ale i řidiči protijedoucích vozů. Na přechodech pro chodce a bezprostředně před nimi se nesmí předjíždět. Motoristé také nesmí ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou odbočují. Rychlost jízdy v obci je obecnou úpravou stanovena na maximálně 50 km v hodině, to však neznamená, že se všude může jezdit touto rychlostí. „Šofér musí rychlost jízdy přizpůsobit svým schopnostem, vlastnostem automobilu a nákladu, stavu silnice, povětrnostním podmínkám a dalším okolnostem, které je možné předvídat. Řidič smí jet pouze takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled,“ doplňuje Schindlová.

I chodci mají své povinnosti. Před vstupem na vozovku se musí přesvědčit, jestli ji mohou bezpečně přejít, aniž by ohrozili sebe či ostatní účastníky silničního provozu. Musí brát ohled na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících automobilů, to znamená, že musí odhadnout, zda auta stihnou bezpečně zastavit. „Rozhodně nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se vozidlem. Neexistuje absolutní přednost chodců na přechodech! To je asi nejrozšíření mýtus mezi chodci,“ vysvětluje policejní komisařka.

Při přecházení je dobré navázat oční kontakt s řidičem, případně pohybem ruky nebo přikývnutím ověřit, jestli vás řidič registruje. Na přechodu se chodí vpravo. „Chodci při přecházení musí sledovat provoz, všímat si i ostatních jízdních pruhů. Jeden vůz jim umožní přecházení, v protijedoucím autě si motorista ani nevšimne, že jde někdo přes silnici. Chodci dále nesmí vstupovat na přechod, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy, a musí také dávat přednost tramvaji. Je-li na komunikaci vyznačen přechod pro chodce nebo místo pro přecházení, je chodec povinen ho užít, jestliže je od něj vzdálen do 50 metrů,“ doplňuje další zásady správného přecházení Monika Schindlová.

Jedním z velmi rozšířených neduhů chodců je, také to, že se zastaví před přechodem, ale přecházet vlastně nechtějí a místo toho zabřednou s někým do hovoru. Je to specialita především starších žen. Řidič pak zastaví, chodci ho ale ani nezaregistrují a dál pokračují v hovoru, když se pak auto rozjezde, vstoupí do vozovky…

Komentáře