V Mníšku a okolí bude jezdit 10 autobusů na vodík

STŘEDNÍ ČECHY – Středočeský kraj udělal první krok k rozvoji vodíkové dopravy. Podepsání vícestranného memoranda odstartovalo pilotní projekt provozu 10 vodíkových autobusů, který se uchází o podporu z evropských dotačních titulů. Signatáři memoranda jsou Středočeský kraj, ČEZ, Integrovaná doprava Středočeského kraje a Martin Uher Bus.

Desítka vodíkových autobusů vyjede na pravidelné linky v okolí středočeského Mníšku pod Brdy v prosinci 2024. Roční spotřeba vodíku se předpokládá ve výši 45 tun. Pro jeho výrobu vybuduje ČEZ plnící stanici, elektrolyzér o příkonu 400 kW a dvojici zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3. Projekt má velkou šanci pokrýt většinu pořizovacích nákladů na vodíkové busy ze dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a programu ITI pro rozvoj metropolitní oblasti.

„Dekarbonizace jako pevná součást evropského Green Dealu se týká i dopravy. Na území Středočeského kraje už jezdí elektrobusové linky např. v Kutné Hoře nebo Kladně a v plánu je další rozšiřování. Při zvyšování podílů nízkoemisních a bezemisních vozidel ve veřejné dopravě je proto vodík určitě jednou z perspektivních cest a jako nejlidnatější kraj České republiky chceme jít v této oblasti příkladem ostatním,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková. ČEZ  v souvislosti s tou změnou pomáha postavit v Mníšku pod Brdy první plnící stanici na 100% zelený vodík v Čechách.

„Rádi využijeme této příležitosti k rozšíření zkušeností našich řidičů s novými typy vozidel ve vozovém parku. Ve členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy si budeme moci otestovat jízdní vlastnosti vodíkových busů i spolehlivost v reálném provozu,“ věří jednatel dopravní společnosti Martin Uher.

Vodík je považován za palivo budoucnosti. Vodíková strategie EU počítá s výrobou 10 milionů tun ročně v roce 2030. Předpokládá se, že hlavní uplatnění obnovitelného vodíku bude v těžko elektrifikovatelných úsecích průmyslu, jako je např. průmysl chemický, a také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě.

Komentáře