Policie a BESIP připomínaly bezpečnost chodců

PŘÍBRAM – Chodci jsou nezranitelnější účastníci silničního provozu a už šest let pro ně platí povinnost při pohybu mimo obec podél okraje vozovky za snížené vidětlnosti (tzn. za tmy, mlhy, deště či šera) reflexní prvky. Za tímto účelem se v příbramském Tescu konala v pátek 25. února reventivní akce zaměřená právě na jejich viditelnost.

Chodci sami by měli mít zodpovědný přístup při pohybu v silničním provozu, jsou spolu s cyklisty ti nejzranitelnější. Příčinou mnoha tragických nehod je právě nedostatečná viditelnost. Tomu mají pomoci zabránit právě reflexní prvky. „Reflexní prvek by měl být umístěn tak, aby byl dobře viditelný zepředu i zezadu pro ostatní účastníky silničního provozu. Doporučuje se ho umístit na nejvíce pohyblivou část těla směrem do vozovky, tudíž na pravou stranu, např. ke konci rukávů, blízko ke kolenům. V případě porušení hrozí za tento přestupek na místě pokuta do dvou tisíc korun,“ připomíná policejní komisařka Monika Schindlová.

Používáním reflexních oděvních součástek a doplňků se zvyšuje světelný kontrast vůči pozadí a prodlužuje vzdálenost, na jakou jsou vidět. Modré oblečení je zpozorovatelné pouze na 18 metrů, reflexní prvky až na 200 metrů. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič asi 30 metrů na to, aby zareagoval, a stihl se jdoucí osobě vyhnout.

Právě na bezpečnost a osvětu se zaměřila páteční společná akce Policie ČR a BESIPu v Příbrami. Zákazníci obchodu byli informováni o používání reflexních prvků a obdrželi reflexní pásek, nálepku či šle.

Druhým nejvíce ohroženými účastníky silničního provozu jsou již zmínění cyklisté. Pro svou bezpečnost mají mít na jízdním kole přední odrazku bílé barvy, zadní odrazku červené barvy, oranžové odrazky na pedálech a na paprscích kol, za snížené viditelnosti navíc přední světlomet svítící bíle a zadní svítící červeně. Reflexní prvky jsou vhodným doplňkem také pro cyklisty, trh nabízí širokou škálu sportovního oblečení z reflexních materiálů.

Rizika spojená se sníženou viditelností by si měli uvědomovat i řidiči motorových vozidel, zejména jde o používání mlhových světel. „Velká část motoristů neví, kdy je mají používat a někteří ani neví, kde se v autech zapínají. Zadní světla do mlhy musí řidiči za mlhy, sněžení či hustého deště užít vždy, jsou povinná. Slouží k tomu, aby byli dobře viditelní pro ostatní účastníky provozu,“ připomíná Schindlová s tím, že přední světla do mlhy jsou pouze dobrovolná, protože pomáhají prosvítit cestu. „Mlhovky se používají za podmínek, které nás donutí snížit rychlost, jsme v prostoru dezorientovaní, špatně rozeznáváme osoby a vozidla apod. Nesmíme ale také zapomínat, že mlhová světla velice oslňují, pokud např. stojíme v koloně, pak je vypínáme,“ dodává komisařka.  

Na cestách může motoristy potkat i nemilá věc v podobě technické závady nebo dopravní nehody. I tady přichází ke slovu reflexní prvky. „V případě vystoupení z vozu si musí obléknout reflexní vestu, která je ze zákona povinnou výbavou. Měli by ji mít po ruce a ne v zavazadlovém prostoru. Není od věci doplnit automobil více vestami určenými i pro spolujezdce,“ uzavřela Monika Schindlová.

 

Komentáře