Macík s Tomáškem odhadují, jaký bude letošní Dakar

Foto: Big Shock! Racing Team

PRAHA/SEDLČANY–  V neděli odletěl dvacetičlenný tým Big Shock! Racing do Saúdské Arábie, kde 2. ledna odstartuje do 43. ročníku legendárního závodu Rallye Dakar. Pilot kamionu Martin Macík, navigátor František Tomášek i palubní mechanik David Švanda, absolvovali doporučenou karanténu, stejně jako většina dalších členů výpravy.

Karel, závodní speciál Iveco s číslem 503 na kapotě se právě teď plaví do Saúdské Arábie. Už za pár dní se všichni sejdou v Džiddě, aby se společnými silami pokusili vylepšit své 5. místo z Dakaru 2020 a v nejrychlejším možném čase zdolali trať dlouhou přes 7000 km.

Vánoce byly pro všechny časem odpočinku před dvěma pernými lednovými týdny. Do Džiddy čeští zástupci odletěli společně už v neděli 27. prosince. Před odletem museli projít ještě předepsanými PCR testy a další kola testování na ně čekají i po příletu do Džiddy. „Dakar je hlavně o připravenosti, ale svou roli pokaždé hraje i náhoda. A tentokrát, díky bezpečnostním opatřením, faktor náhody ještě mírně posílil. Ale jsme optimisti. Věříme, že všechny testy absolvujeme hladce. Už se neskutečně těšíme. Hned jak se dostaneme do prvního bivaku, jdeme na věc a závodíme,“ prozradil Martin Macík.     

Organizátoři Dakaru 2021 slibují, že ani jeden kilometr trati nebude stejný jako předchozí rok. Ohlášeny jsou dlouhé a technicky náročné etapy, které týmu Big Shock! Racing vyhovují. Na závodníky čeká 13 perných závodních dní, během nichž musejí ujet 7646 km (4767 závodních). Rallye Dakar odstartuje už 2. ledna, kdy je na programu jedenáctikilometrový prolog. Ten určí pořadí v závodním poli, což je jedna ze změn oproti předchozímu roku.

Dakarská karavana tentokrát projede Saúdskou Arábii v protisměru. Dálkový závod bude začínat ve vnitrozemí náročnými písečnými etapami plnými dun. „Takže hned v úvodu si pěkně otestujeme novou automatickou převodovku i elektronický roadbook,“ říká František Tomášek. Jako navigátor prioritní posádky, od které se očekává jízda v přední linii, totiž poprvé vymění sešítek s popisem trati za elektronický přístroj.

Zhruba po polovině závodu a dni volna se terén podle odhadů Macíka s Tomáškem změní v kamenité peklo, kde budou trpět hlavně vozidla. Navíc hned po dni volna bude následovat maratonská etapa, kdy závodníci přespí mimo bivak a všechny opravy musí zvládnout svépomocí. Bez zásahu mechaniků tak projedou přes 1400 km v tvrdém technickém terénu plném skal. Nejdelší pak bude 11. etapa měřící 511 závodních kilometrů. „Bude to náročné. Každá etapa delší než 300 km už bolí. Chce se vám na záchod, máte hlad, jste unavení fyzicky i psychicky, ztrácíte koncentraci, začínáte dělat chyby. František se ztrácí, já se zahrabávám. Už se nemůžeme dočkat,“ dodává Macík.

Zpět do Džiddy se pak závodníci budou vracet podél moře a po celou dobu se budou z bezpečnostních důvodů držet mimo civilizaci. Jezdci týmu Big Shock! Racing tipují, že závěr závodu organizátoři ještě natáhnou do vnitrozemí a těsně před koncem vyčerpaným závodníkům dopřejí pár závěrečných dunových terénů. „Ani poslední etapa nebude mávací, má přes 200 km. Auta už budou rozebraná. My budeme unavení. Bude to boj až do konce,“ odhaduje Tomášek.                  

Nezahálejí ale ani ostaní členové týmu.  V sedlčanských týmových dílnách se dál pracuje na bugině pro příští sezónu, šéf týmu Martin Macík starší připravuje plány pro logistiku a servis během závodu.

Komentáře