Bodový systém už funguje čtrnáct let. Vláda by se v pondělí měla zabývat jeho úpravou

ČR – Překročení rychlosti patří mezi nejčastější přestupky. Ministerstvo dopravy chce, aby se postih těch nejvážnějších zvětšil. Vládě proto poslalo úpravu bodového systému a výši pokut – kabinet by se měl předlohou zabývat v pondělí. Systém nyní funguje čtrnáct let, z toho posledních pět let se chystá jeho změna.

O zavedení bodového systému v roce 2006 provoz v zemi z ničeho nic zklidnilo. Ale jen dočasně. „Bodový systém je tu s námi už čtrnáct let a nezaznamenal podstatné změny. Pro řidiče už není takovou výstrahou, takovou metlou jako na tom začátku. Není pro ně také dostatečně srozumitelný,“ uvedl šéf Besipu Tomáš Neřold.

Jenže jak systém upravit, to už ministerstvo řeší prakticky pět let – třetinu doby, kdy platí ten stávající. Klíčový princip poslední verze je zjednodušení bodového systému. Teď má každý přestupek svoje ohodnocení na dva až sedm bodů – nově by to měly být buď dva, čtyři, nebo šest.

Na vybodování by tak stačily dva vážnější přestupky, třeba projetí červené na křižovatce nebo přejezdu. U těchto věcí mají nejvýrazněji vzrůst i pokuty. Začínající řidiči by během prvních dvou let přišli o řidičák už po dosažení poloviny, tedy šesti trestných bodů. Jenže to se může ještě v legislativním procesu snadno změnit.

O předloze mluvil už v létě 2017 – před volbami – ministr dopravy Dan Ťok. Návrh byl v tu chvíli podle něj hotový. Jenže ho do sněmovny neposlal ani on, ani jeho nástupce.

Holt se pouze nestihne ho projednat. Příští ministr – když to budu já, tak garantuji, že se budu snažit dostat tuto novelu do sněmovny,“ řekl tehdy Ťok. O půl roku později zvažoval, zdali ho podá jako poslanecký, nebo jako vládní návrh. Následující ministr dopravy – Vladimír Kremlík – v prosinci 2019 prohlašoval, že návrh pošle v březnu 2020.

Délku přípravy změn bodového systému kritizuje část opozice. Úpravy ale podporuje. „Je tam i nějaká digitalizace, že vám třeba stav bodového konta přijde pomocí SMS. V roce 2020 je to… no je to pozdě, ale zaplať pánbůh za to,“ řekl místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský. 

On je to vždycky yetti, to znamená, že se o něm hovoří, ale nikdo ho ještě pořádně neviděl,“ postěžoval si člen podvýboru pro dopravu Jan Bauer.

V systému vlády jsou k předloze čtyři desítky připomínek. Datum vložení mají poslední z nich v březnu loňského roku. 

 

 

Komentáře